Het tekort aan leerkrachten in het onderwijs: hoe prestatiedruk, chronische stress en een gebrek aan waardering de sector uitputten

Gepubliceerd op 8 januari 2025 om 10:32

De kerstvakantie is voorbij gevlogen. Leerlingen en leerkrachten zijn weer naar school.

Het beroep van leerkracht is in sneltempo veranderd. Wat ooit werd gezien als een vak met regelmaat en voldoening, wordt tegenwoordig vaak omschreven als een uitputtingsslag. De vele openstaande vacatures spreken boekdelen: het onderwijs kampt met een chronisch tekort aan leerkrachten. Maar hoe is het zover kunnen komen?

Een ondraaglijk takenpakket

De hedendaagse leerkracht draagt meer petten dan ooit tevoren. Naast lesgeven, zijn er nog oudercontacten, administratieve rompslomp, klassenraden, zorgplannen, teamvergaderingen en, niet te vergeten, de voortdurende stroom aan nieuwe richtlijnen van hogerhand. Daarbij komt de druk van ouders die steeds vaker met een opgeheven vinger klaarstaan, in plaats van met een helpende hand.

Het beeld van de leerkracht die om 15 uur naar huis gaat, is inmiddels een mythe. Voor velen begint het echte werk pas na de schoolbel, met voorbereidingen en verbeterwerk dat tot in de late uurtjes doorgaat. Het resultaat? Een sector waarin uitval door burn-out alarmerend hoog is.

Respect en waardering: een uitstervend ras

Mediatrainer Jo De Poorter stak onlangs zijn ongezouten mening niet onder stoelen of banken: "Als we in de kleuterschool kinderen al iets leren in plaats van te knutselen en poppenkast te spelen, dan zouden de resultaten van ons onderwijs misschien al niet meer zo dramatisch zijn." Een uitspraak die niet alleen getuigt van weinig kennis over het belang van spelend leren, maar ook van een schrijnend gebrek aan respect voor een vak dat cruciaal is voor de toekomst van onze samenleving.

Kleuterleiders en leerkrachten leggen de fundamenten van cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling. Wie denkt dat een paar uurtjes knutselen en liedjes zingen tijdverspilling zijn, onderschat zwaar de impact van deze vroege levenslessen. Maar dergelijke uitspraken zaaien niet alleen verdeeldheid, ze verzwakken ook het aanzien van het beroep en vergroten de prestatiedruk.

Het zenuwstelsel op tilt

Deze voortdurende druk en het gevoel nooit genoeg te kunnen doen, putten leerkrachten niet alleen fysiek uit, maar belasten ook hun zenuwstelsel. Chronische stress kan leiden tot een verhoogde prikkelbaarheid, een gevoel van onthechting en uiteindelijk zelfs burn-out. Wat we vergeten, is dat een gestreste leerkracht onvermijdelijk invloed heeft op de leerlingen. Een zenuwstelsel dat altijd in overlevingsmodus staat, kan simpelweg niet de kalmte en veiligheid bieden die kinderen nodig hebben om te leren en te groeien.

Hoe kunnen we verandering brengen?

Als we willen dat leerkrachten floreren in plaats van overleven, moeten we niet alleen investeren in kleinere klassen en administratieve ondersteuning, maar ook in een cultuur van waardering en respect. Dat betekent: luisteren naar de noden van leerkrachten, hen betrekken bij beleidsbeslissingen en eindelijk erkennen wat voor onmisbaar werk zij leveren.

Een oproep tot reflectie

Wat zegt het tekort aan leerkrachten over de manier waarop wij als maatschappij omgaan met zorgberoepen? En belangrijker nog: wat kunnen wij als individuen doen om ervoor te zorgen dat leerkrachten de waardering, ondersteuning en ademruimte krijgen die ze verdienen? Kunnen we een stap terugnemen en ons afvragen hoe onze verwachtingen en houding bijdragen aan de druk op deze sector?

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.